Sunday, August 19, 2012

A janë të lirë shqiptarët?!


Alban Daci

Një pyetje që kam dëgjuar shpesh duke diskutuar më miqtë e huaj është se: Pse shqiptarët nuk e kuptojnë rëndësinë e lirisë, por shpesh e lënë pas dore atë duke mos e kuptuar forcën e vërtetë që ajo ka. Në pamje të parë kjo ndoshta duket paksa absurde, sepse pikërisht në sytë e të huajve, vendi ynë duket në disa raste sikur ai ka liri me bejllëk. 
Shumë persona ndërtojnë ku duan, edhe në ato vende ku është e ndaluar. Sidomos këtu duhet të kemi parasysh rastet kur janë njerëz që kanë lidhje të tërthortë me pushtetin ose janë vetë pushteti, atëherë nuk është habi që të nxjerrin si ndërtim pa leje një kështjellë të ndërtuar që nga periudha e Skënderbeut dhe në vendin e saj të ndërtojnë një pallat me hekura e shumë beton dhe mundësisht në katin e parë të hapin për llogarinë e tyre një kazino “alla shqiptare”.  Duhet theksuar se shqiptarët në mënyrë të çuditshme e ndoshta antikonformiste kanë filluar të dashurohen marrëzisht pas ndërtimeve të mbushura me hekur dhe beton. Edhe për ndërtimin e një tualeti të vogël përdorin hekur e beton sa në Perëndim mund të ndërtoheshin dhjetëra shtëpi, duke e përdorur betonin e hekurin të alternuar me materialet e tjera që janë të domosdoshme për ndërtimet komforte. Kjo ndoshta ka mbetur si një dëshirë e ndalur gjatë kohës së Hoxhës si dhe për shkak të psikozën që ky regjim krijoi duke u mbushur mendjen shqiptarëve, se ato janë të rrethuar vetëm me armiq nga të katërta anët.
Shumë persona kalojnë në semafor me të kuqe, sepse nuk kanë kohë e dëshirë që të presin të dalë drita jeshile. Pastaj për këto persona kalimi me të kuq i semaforit nuk përbën asnjë problem, sepse mund të përdor autoritetin e tij për të injoruar policinë, ose në raste të tjerë me ndonjë “bakshish” të vogël, i cili në shumë raste kërkohet hapur nga policët, të cilët qahen se kanë rrogën e vogël dhe po qëndrojnë në shi ose në diell.
Disa të tjerë preferojnë të mos paguajnë taksa, sepse janë njerëz që kanë bërë vota për partitë që janë në qeverisje ose sepse kanë dhënë kontribute të rëndësishme me të holla për fushatat politike të partive që qeverisin. Në kohë fushatash, shtëpitë e bizneset e qytetarëve, le të themi, në mënyrë simbolike dhe letrare lyhen tek porta me ngjyra, sic bëhej ne kohën e romakëve me hebrenjtë, për të treguar se cilat ishin shtëpi e padëshiruar dhe problematike. Kështu ndodh në fushat politike shqiptare, ku shumë biznese etiketohet ose si mike dhe duhet mbështetur e toleruar, ose si armike, qe duhet të shkojnë drejt falimentimit.
Disa qytetarë i hedhin mbeturinat në rrugë, në autobus, në plazh, nga dritarja e makinës e ku të mundin, sepse ndoshta kërkojnë ndonjë kosh plehrash, por nuk e gjejnë dhe në rastet kur e gjejnë nuk i afrohen dot afër sepse era e shpifur të mbyt hundët dhe të pengon seriozisht frymëmarrjen. Ka nga ata që i hedhin mbeturinat ku të duan, sepse nuk kanë kulturë qytetare si dhe nuk ka norma administrative që do ua impononte një kulturë të tillë.
Pra, duke analizuar nga këto që u shprehëm më sipër, atëherë na lind ideja sikur shqiptarët jo vetëm e kanë lirinë, por e posedojnë atë edhe në forma të shfrenuara. E vërteta është krejt ndryshe. Liria ose më saktë vetë fjala “Liri” mund të ketë kuptime të ndryshme dhe mund të përfshijë çështje të ndryshme dhe të ngjashme në të njëjtën kohë.
Poeti Giorgio Gaber  e cilëson lirinë jo si një hapësirë të lirë pa limite, por sipas tij liria është pjesëmarrje.  Ndërsa Gramsci e lidh lirinë pikërisht me cilësinë e keqe të individualizmit italian. Sipas tij: “Ky individualizëm është pikërisht i tillë? Mos pjesëmarrje aktive në jetën kolektive...do të thotë ndoshta të mos jesh “partizan”, të mos jesh pjesë e asnjë grupi ekzistues?...Nuk është aspak kështu. Do të thotë se tek partitë politike dhe tek sindikalizmi politik...preferohen forma organizative të llojeve të tjera, dhe në mënyrë precize “malavita”, mafia që mundësisht të kenë lidhje me atë, e cila, le të themi, ndonjëherë padrejtësisht quhet “shoqëri e lartë”.
Ka kaluar më shumë se një shekull prej kur Gramsci shkruante këto fjalë shumë domethënëse.  Maurizio Viroli profesor i Teorisë Politike në Princenton shkruante në lidhje me lirinë, se ekzistojnë dy lloj lirie që janë të ndara dhe nuk kanë lidhje me njëra-tjetrën, “liria e shërbëtorëve” dhe liria e qytetarëve. Liria e shërbëtorëve konsiston në faktin se ajo në shumicën e rasteve është e penguar dhe e limituar për të arritur të mirën përfundimtare.
Ndërsa “liria qytetare” do të thotë se nuk i nënshtrohet ndonjë pushteti arbitrar të ndonjë ose disa njerëzve. Në Shqipëri për fat tonë të keq ekziston një pakicë për sa u përket numrave, por në shumicë për sa i përket forcës së vendimmarrjes që ka të bëj me “lirinë qytetare”, ose më saktë të atyre që kanë politikën si forcë të rëndësishme vendimmarrje dhe si stil jete.
Ndërsa ekziston një shumicë, për nga numrat, por pakicë për sa i përket vendimmarrjes, e cila mund të quhet “liri e shërbëtorëve”. Kjo e dyta nuk është asnjëherë në gjendje të realizoi deri në fund qëllimin final që do të përfaqësonte interesat e një shumice. Përkundrazi, kjo shikohet nga liria e pushtetarëve, si një liri me një status quo të përhershme, inferiore dhe të kontrolluar.